بلوک سبک سیمانی

امروزه بلوک‌های سیمانی از ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب تولید می‌شوند. همچنین بلوک‌های سیمانی مصالح پیش‌ساخته ساختمانی‌ای هستند که معمولاً برای ساخت دیوارها از آن‌ها استفاده می‌شود. درنتیجه بلوک سیمانی قطعه‌ای مجزا و پیش‌ساخته بوده که یعنی یک بخش مجزا در بدنه سازه بتنی یا فولادی است که از سیمان و سایر مواد اولیه ساخت‌وساز است. این بلوک سیمانی می‌تواند به‌عنوان بخشی از سازه شما مورداستفاده قرار گیرد.

بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی پوکه‌ای

در ادامه بلوک‌های سیمانی در ابعاد مختلف و همچنین در وزن‌های مختلف قابل‌خرید بوده است. یکی از ویژگی‌های مهم بلوک سیمانی افزایش سرعت ساخت‌وساز خواهد بود. استفاده از این بلوک‌ها به معنی کاهش استفاده از مواد خام در محل پروژه بوده و سرعت ساخت‌وساز به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. البته گفتنی است که انواع گوناگونی از بلوک ساخته‌شده است. و هر پیمانکاری می‌تواند با توجه به نیاز خود، مدل‌های مختلفی از بلوک‌ها را خریداری کند. همچنین برخی از این بلوک‌های سیمانی بر پایه سیمان و برخی دیگر از سایر مواد ساختمانی مانند لیکا و گل رس ساخته‌شده‌اند. در ادامه این مطلب نمونه‌هایی از بلوک سیمانی را به شما معرفی می‌کنیم:

روش‌های تولید بلوک سیمانی

برای تولید بلوک سیمانی از دو روش سنتی و پرسی استفاده می‌شود. درروش سنتی بتن و مواد افزودنی در یک قالب ریخته می‌شوند و پس از گذشت زمان لازم برای گیرش بلوک، آن را از قالب خارج می‌کنند. روش پرسی به دو شیوه پرس خشک و پرس تر تقسیم می‌شود. در پرس خشک عملکرد دستگاه به‌صورت دولایه‌ای است. بلوک‌هایی که با این روش تولید می‌شوند، به علت نداشتن سطح یکپارچه مقاومت کمتری در برابر سرما از خود نشان می‌دهند.

در مقابل پرس خشک، پرس تر قرار دارد که در مقایسه با سایر روش‌های ساخت بلوک، مناسب‌ترین روش به شمار می‌آید. بلوک‌های تر به‌عنوان مقاوم‌ترین بلوک‌ها در سرما شناخته می‌شوند.

در مرحله آخر تولید بلوک با عمل‌آوری بلوک سیمانی مواجه می‌شویم که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از افت رطوبت بتن و حفظ دمای مناسب آن ایفا می‌کند. عمل‌آوری موجب استقامت بلوک سیمانی در برابر یخ‌زدگی و نفوذپذیری می‌شود. عمل‌آوری بلوک سیمانی، عمدتاً با سه روش عمل‌آوری با آب، گرما و بخارآب انجام می‌شود.

کاربرد بلوک سیمانی سبک

بلوک‌های سیمانی که از پرکننده‌هایی مانند پوکه‌های معدنی، مواد صنعتی سبک و حباب‌های هوا ساخته‌شده‌اند بلوک سیمانی سبک گفته می‌شود. بلوک سیمانی سبک بدون شک یکی از کارآمدترین مصالح ساختمانی نوین بوده است. موارد مورداستفاده از بلوک سیمانی سبک بیشتر در سقف‌های تیرچه‌بلوک بوده و همچنین لازم به ذکر است که در دسته‌بندی بلوک‌های سیمانی، بلوک سیمانی نیمه سبک جز بلوک‌ سبک قرار می‌گیرد. علت سبک بودن این بلوک‌ها داشتن تخلخل به‌وسیله حباب‌های کوچک هوا در داخل بافت آن‌ها بوده است. درنتیجه ترکیب عناصر در بلوک سیمانی سبک هرچه که باشد، وجود حباب‌های هوا در بافت آن ثابت خواهد بود.

مزایای استفاده از بلوک سبک

مشخصات‌ بلوک‌ استاندارد تولیدشده در کارگاه بلوک‌زنی سیمانی سبک

۱٫ عایق حرارت و صدا می‌باشد

۲٫ پایداری در مقابله با زلزله

۳٫ دوام بسیار و وزن ناچیز

۴٫ افزایش سرعت اجرا، سهولت در حمل‌ونقل، قابل برش و شکل‌پذیر

۵٫ مقاوم نفوذ و رطوبت آب

۶٫ همخوانی با دیگر مصالح ساختمانی

۷٫عایق حرارتی و کم کردن مصرف انرژی در ساختمان

۸٫مقاومت در مقابل نم و صدا به جهت مصرف فوم – مقاوم در مقابل زلزله

۹٫کاهش قابل‌توجه وزن سازه -سازگاری با محیط‌زیست- پایداری فشاری بالا

۱۰٫عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی در فرآیند فرآوری برپایی مزیت نسبی برای ساختمان‌های ساخته‌شده با این محصول

۱۱٫ سازگاربامحیط‌زیست

۱۲٫ مقاوم آتش

میزان استفاده از بلوک سیمانی در پروژه‌های ساختمانی

درواقع، در اکثر پروژه‌های ساختمانی با توصیه مهندسین ساختمان، به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا، به‌صورت کاملاً فراگیر و تثبیت‌شده از این محصول استفاده می‌کنند.

بلوک سبک سیمانی مخلوط سیمان، پوکه معدنی و آب است که در میکسر ملات تولید می‌شود و در دستگاه‌های اتوماتیک جدید تولید و پرس می‌شود، سپس به اتاق بخار جهت خشک شدن فرستاده می‌شود.

بلوک استاندارد سبک، از باصرفه‌ترین واصلی‌ترین مصالح ساختمانی است. بلوک استاندارد از ترکیب سیمان، پوکه معدنی یا ماسه‌ی ریزدانه و حباب‌های هوا با‌ اندازه‌های مختلف فرآوری می‌گردد. بلوک‌‌ استاندارد سبک به‌عنوان جایگزین اجر (خشت) با مزیت‌های بالا شده است.

بلوک استاندارد عمدتاً برای دیوارهای غیر باربر و به‌عنوان پرکننده در کف‌سازی و شیب بندی ساختمان‌ها قابل‌ بهره‌گیری است.

فناوری تولید بلوک استاندارد سبک در کارخانه بلوک‌زنی از تکنولوژی‌های جدید در فرآوری ساختمان‌ها است.

دیوارچینی با بلوک سبک

روش دیوارچینی با بلوک سبک سیمانی  بسیار آسان بوده و مانند دیوارچینی با مصالح بنائی می‌باشد. بر این اساس تمامی عملیات بنایی با بلوک سبک، بر پایه مشخصات و ضوابط مندرج در نشریه‌های ۱۰۰ و ۵۵ دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نیز استاندارد شماره ۷۷۸۲ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت می‌گیرد. سایر آیین‌های مرتبط با نحوه اجرای درست من‌جمله آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران نیز باید رعایت گردند.

جهت استفاده از بلوک‌های سبک پس از آماده‌سازی سطح و تراز کار با ریختن یک‌لایه ملات ماسه و سیمان (حداقل ۲۵۰ کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب ملات) به ضخامت حداکثر ۲.۵ سانتی‌متر، درروی سطح کار اولین رگ بلوک‌ها روی ملات قرار داده می‌شود، سپس با ملات ریزی حداکثر به ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر، اقدام به چیدن رگ‌های بعدی می‌گردد.

 

انواع بلوک سبک

مطابق استاندارد بلوک‌های سبک به چهار رده دسته می‌شوند:

 بلوک سیمانی سبک ردیف یک: چگالی این‌گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۵۰۰- ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

بلوک سیمانی سبک رده دو: چگالی این‌گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۷۰۰- ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

بلوک سبک ردیف سه: چگالی این‌گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۱۰۰۰- ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

بلوک سبک رده چهار: چگالی این‌گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۱۷۰۰-۲۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

ویژگی‌های بلوک‌ها سبک

وزن کم بلوک سبک:

بلوک‌های سبک، به دلیل وزن کم و سهولت کار، هزینه و زمان اجرا کاهش می‌یابد. و حمل‌ونقل آسان می‌شود. همچنین سبکی این بلوک‌ها نقش مؤثری در کاهش وزن ساختمان دارند. ازآنجاکه نیروی زلزله وارد برسازه، رابطه مستقیم با وزن سازه دارد. با استفاده از بلوک  نیروی مؤثر زلزله و درنتیجه ابعاد سازه کاهش می‌یابد. وزن دیوار چیده شده با بلوک  در مقایسه با مصالح سنتی مانند آجر ۲٫۵ برابر کمتر است.

مقاومت حرارتی بلوک سیمانی:

سبک دانه با داشتن ضریب هدایت حرارتی ۰٫۰۹ w/mk طبق تأییدیه مرکز تحقیقات راه، ساختمان و شهرسازی جز گروه مصالح عایق حرارتی دسته‌بندی‌شده است. بتن ساخته‌شده با این سبک دانه به دلیل تخلخل درونی دارای مقاومت حرارتی بالایی می‌باشد. و با چگالی ۷۵۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب دارای ضریب هدایت حرارتی ۰٫۱۵ w/mk تا ۰٫۱۷ است.

ترکیب این بتن سبک دانه عایق با هوای میانی در تولید بلوک باعث می‌شود تا حداکثر مقاومت حرارتی لازم برای انواع دیوارها در گروه ۱ و ۲ و ۳ مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان تأمین گردد. بلوک سبک  در عایق‌کاری دیوارهای پیرامونی مورد تائید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور قرارگرفته است. و دیوار تولیدشده با این بلوک‌ها به‌عنوان عایق همگن محسوب می‌شود.

رفتار بلوک در برابر آتش:

برای دیوارهایی که با قطعات بلوک‌های پایه سیمانی ساخته می‌شوند درصورتی‌که دارای مواد آلی و سوختنی کمتر از یک درصد وزنی یا حجمی باشند، بدون نیاز به آزمون در گروه A1 واکنش در برابر آتش دسته‌بندی می‌شود. آزمایش‌های انجام‌شده طبق استاندارد ملی به شماره ۱۲۰۵۵ و ۱۳۶۳ BS EN در مورد انواع دیوارهای ساخته‌شده با بلوک‌های  نشان‌دهنده آن است که معیارهای ظرفیت باربری، یکپارچگی و نارسانایی حرارتی تأمین‌شده و این دیوارها با توجه به ضخامت و نوع بلوک کاربردی حداقل ۲ تا ۳ ساعت در برابر آتش مقاومت کافی دارند.

ترک نخوردن و جمع شدگی کنترل‌شده:

قطعات بتنی و بلوک‌های سیمانی براثر جمع شدن خمیر سیمان به‌مرورزمان در اثر تکمیل فرایند هیدراسیون جمع می‌شوند. این جمع شدگی اگر بیش‌ازاندازه باشد می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های ریز در داخل بافت بتن شده و مقاومت بتن را به‌شدت کاهش می‌دهند. جمع شدگی معمولاً در بتن‌هایی که فاقد دانه می‌باشند مانند فوم بتن و بتن‌های گازی بیشتر اتفاق می‌افتد. در استاندارد ASTM حداکثر میزان جمع شدگی ۰٫۰۶۵ درصد طول بلوک تعیین‌شده است. میزان جمع شدگی در بلوک  به‌مراتب کمتر از میزان مجاز بوده و مانع از ترک‌خوردگی و جمع شدگی در دیوار می‌شود.

راحتی در اجرا:

کیفیت دیوارها بستگی به کیفیت مصالح و کیفیت ساخت دارد. معمولاً کیفیت ساخت در مورد مصالحی که نظارت‌ها و تخصص ویژه‌ای لازم نداشته و با نیروهای اجرای متداول سازگاری داشته باشند نسبت به دیوارهایی که نیاز به نصاب مخصوص، ابزارهای گوناگون، دینل‌های ساختمانی ویژه و نظارت‌های خاص دارند به‌راحتی تأمین می‌شود.

بلوک‌ها در انواع قالب متفاوت تولیدشده و برای تأمین قطعات با اندازه‌های مختلف می‌توان از نیمه و آجر  استفاده نمود و نیازی به خرد کردن بلوک نیست. این موضوع باعث کاهش پرت در ساخت می‌شود. ضمناً شیار زدن جهت عبور تأسیسات برقی و مکانیکی به‌راحتی توسط شیار زن صورت می‌پذیرد. معمولاً شیار زدن بر روی بلوک سبک توخالی نسبت به بلوک‌های توپر بسیار راحت‌تر بوده و پس از تخریب یک جداره‌ی دیوار بلوک حداقل جداره‌ی دیگر سالم می‌ماند. در بلوک‌های توپر معمولاً امتداد شیار زده‌شده بر روی بلوک به‌صورت ترک در سطح مقابل بلوک نمایان می‌شود.

انواع بلوک پوکه‌ای

بلوک سبک معدنی از مخلوط کردن آب، سیمان و پوکه معدنی تولید می‌شود. پوکه معدنی همان‌طور که از نامش پیداست، نوعی پوکه است که از معدن استخراج می‌شود و همان خاکستر مواد آتش‌فشانی می‌باشد. پوکه معدنی در بخش‌های شمالی کشور به میزان زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که این نوع بلوک‌ها قیمت مناسبی دارند. پوکه معدنی قروه و پوکه معدنی تبریز دو نمونه از رایج‌ترین پوکه‌های معدنی موجود در ایران می‌باشند.

بلوک سبک صنعتی که به آن بلوک پوکه‌ای نیز می‌گویند معمولاً از ترکیب سیمان عیار ۳۵۰ و این دو نوع پوکه به میزان و نسبت‌های مشخص تولید می‌شوند. این نوع بلوک با توجه به نیاز شما و نوع دیواری که قصد ساخت آن را دارید، در ابعاد و سایزهای مختلف و در دو نوع سه جداره و چهار جداره تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

از مزایای بلوک معدنی می‌توان به کاهش وزن ساختمان و عایق صوتی و حرارتی بودن آن اشاره کرد. این بلوک‌ها دارای دو نوع توپر و سوراخ‌دار هستند.

انواع پوکه

از انواع پوکه معدنی و مصنوعی در تولید بلوک سبک می‌توان استفاده کرد.

  • پومیس
  • لیکا
  • سیلیس
  • اسکوریا
  • پرلیت